utorok 31. júla 2012

Slivkový koláč našich mám a starých mám (kysnutý)


Vždy som si myslela, že kysnuté cesto je babračka.Mama sa s ním vždy riadne mordovala a po tých zopár razoch, čo som ho robila aj ja sa mi doň nikdy nechcelo. Vlastne by tomu tak bolo až doteraz keby sme si nekúpili domácu pekáreň. Všetky suroviny do nej nahádžem naraz, zapnem program a vyberiem už vymiesené, vykysnuté cestíčko, ktoré spracujem podľa ľubovôle. Dolu uvádzam recept aj pre tých, čo domácu pekáreň nemajú.
Cesto pre uvedený koláč mám odskúšané. Niekoľkokrát som už z neho robila aj marhuľový koláč, takže myslím, že ak sa rozhodnete ho vyskúšať, nič by sa nemalo pokaziť.


Na 1 klasický veľký plech si pripravte:

Cesto:
cukor kryštáľový 1PL
múka polohrubá 350g
mlieko 180 ml
roztopené vlažné maslo 70g
štipka soli 
sušené droždie 1/2 vrecúška (3,5g) - pre pekáreň alebo 20 g pre nepekáreň

Na vrch koláča:
slivky cca 25 ks (ja som koláč mixkla marhuľami, ak máte doma ešte iné ovocie, nebojte sa zaexperimentovať)
cukor vanilkový 1-2 vrecúška
mletá škorica 2ČL

Ak budete cesto robiť v domácej pekárni, postupujte takto:
Mlieko ohrejeme na izbovú teplotu, vlejeme do nádoby na pečenie, pridáme cukor, sušené droždie, maslo a napokon zasypeme preosiatou múkou, do ktorej pridáme štipku soli. Navolíme vhodný program (u mňa je to program na pečenie rožkov), kde sa cesto najprv hnetie a potom dostatočne dlho ohrieva a kysne. 

Ak budete cesto robiť ručne, postup je nasledovný:
Do vlažného mlieka pridáme cukor, rozmrvené droždie a necháme vykysnúť kvások.
Do misy preosejeme múku, pridáme soľ, vykysnutý kvások a maslo. Vypracujeme vláčne, stredne tuhé cesto. Prikryjeme a necháme v teple vykysnúť.

Po uplynutí potrebnej doby cesto vyklopíme na pracovnú dosku, vyvaľkáme na veľkosť plechu a prenesieme naň. Vanilkový cukor si v miske zmiešame so škoricou a polené slivky, či marhule doň namáčame z vnútornej strany a pokladáme na cesto na plechu. Dáme piecť na cca 30 min. pri 180°C.

Posýpku nedávam, lebo mi potom koláč príde príliš suchý. Nezľaknite sa, ovocie vám pustí šťavu, preto je potrebné po vytiahnutí z rúry nechať koláč aspoň mierne vychladnúť, tým sa aj ovocná šťava trochu zatiahne. Koláč takto chutí šťavnato, mierne karamelovo.

2 komentáre:

  1. Jááj Dani ja sa na to neviem odhodlať, moc sa mi pár krát nevydaril a moja babička robila uuužasný marhuľový kysnutý,,,tak nadýchaný a jemný...odkedy zomrela som už nikdy taký nejedla

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Maťka, to mi je moc ľúto :-( a mamina nezdedila recept? Ale ty si šikulka, určite raz nájdeš tú správnu kombináciu a upečieš presne taký koláč! Možno sa také koláče daria iba gazdinkám od istého veku ;-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...