piatok 11. februára 2011

Slepačia polievka nielen pre dušu

V poslednom čase objavujem čaro slepačieho vývaru. Niežeby som ho predtým nebola jedla. Práve naopak. Len ma akosi neoslovil, neinšpiroval. Paradoxne hoci to bola mamina slávnostná polievka, ktorá nikdy nechýbala, keď sa v nedeľu a vo sviatok sadalo k stolu, neznamenala pre mňa nič výnimočné. Postupne však po nespočetných neúspešných gurmánskych pokusoch s rôznymi „sofistikovanými“ receptami z časopisov a iných blogov sa stále viac zameriavam na tradíciu a osvedčené recepty.
A bol to môj priateľ, ktorý raz navrhol, aby sme si uvarili vývar. Nejdem vás učiť ako sa taký vývar robí. Aj keď ja som to predtým nevedela. Nie nebol ťažký, ale nezaujímala som sa. Na tejto polievke sa mi páči to, že sa vám proste MUSÍ podariť, je úplne jednoduchá a pritom tak všemocná! Má blahodárne účinky na náš organizmus, či už nás kvári chrípka alebo bolí duša, vývar je tá najlepšia voľba!
 
Ja ho robím takto:
4/5 porcií

• kosti na vývar 500g
• voda 2l
• mrkva 4ks
• zeler ½ ks
• petržlen 1ks
• cibuľa 1ks
• malá feferónka 1ks
• petržlenová vňať čerstvá
• vegeta

Na halušky:
• vajce 1ks
• pšeničná krupica cca 4 PL



Mäso opláchneme a vložíme do väčšieho hrnca spolu so zeleninou a feferónkou. Zalejeme vodou a osolíme. Varíme kým nie je mäso mäkké cca hodinu – hodinu a pol. Pred dovarením si pripravíme cesto na halušky. Vajce rozbijeme do pohára, pridáme ½ lyžičky vegety a za stáleho miešania doň prisýpame múku, kým nedosiahneme konzistenciu hustej kaše. Okrem pšeničnej krupice sa dá použiť aj detská, s ňou sú halušky mäkšie, ale ja ich práveže mám rada tvrdšie.
Z polievky všetko vyberieme a odoberieme si z nej asi ½ l do druhého hrnčeka. Dáme zovrieť a za stáleho pomalého varu do nej pomocou malej lyžičky hádžeme halušky nasledovne: najprv si lyžičku namočíme ho horúceho vývaru, aby sa nám na ňu haluškové cesto nelepilo. Potom ňou odždibneme asi za pol lyžičky z haluškovej hmoty a hodíme do vriacej polievky. Lyžica musí byť stále mokrá. Keď sa nám cestíčko drobí alebo je príliš tvrdé, prilejeme si doň lyžičkou trochu vývaru, aby zmäklo a scelistvelo. Po každom odždibnutí si cesto v šálke lyžičkou znovu utlapkáme, aby nám v polievke neplávalo veľa haluškových odrobiniek. Necháme variť cca 10 min. Či sú hotové zistíme tak, že si jednu vytiahneme a prepolíme ju. Keď je vnútri suchá, necháme ešte variť.
Medzitým oberieme mäsko z polievkových kostí, zeleninu nakrájame nadrobno (niekto dáva zeler a petržlen iba povariť, ale neje ich, ja jem všetko okrem cibule a feferónky). Keď sú halušky uvarené, precedíme k nim zvyšnú polievku a vsypeme zeleninu s mäskom. Podávame posypané nasekanou petržlenovou vňaťkou a s vegetou.
 
Samozrejme sa u nás jedáva ešte aj s tzv. strúhankou (niekde ju volajú aj mrvenička) alebo domácimi slížami (rezancami). Isté je, že tá mamina je 100% bio. Všetko je totiž domáce...čo sa o mojej už povedať rozhodne nedá. Neviem, čím to je, ale aj tak mi tá moja polievočka chutí viac ako mamina...možno preto, že je menej mastná...A vy ju robíte tiež takto?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...