piatok 25. februára 2011

Black and white

Už dlhšiu dobu sa na mňa z chladničky ceril tvaroh. Kúpila som ho kvôli zámeru pripraviť ravioli. Čas bežal, tvaroh starol a blížil sa k svojej smrti a ja nie a nie nájsť chuť do tak piplavej práce. Pri každom otvorení chladničky sa ma tvaroh pýtal čo s ním teda bude, lebo mu bolo jasné, že súčasť cestoviny už asi tvoriť nebude.
Zasa som prelustrovala všetky knižky, obsahy prstom odhora až dolu...tvaroh...nič! Nakoniec prišiel na rad internet, ale nenašla som nič čo by zodpovedalo mojej predstave. Stáva sa aj vám, že viete čo nechcete, ale neviete popísať čo chcete?
Tak som pozatvárala všetky zdroje inšpirácií a pootvárala skrinky so zásobami. Postupne Dorine ruky začali plodiť koláč black and white. Vopred sa ospravedlňujem, že množstvá sú nepresné, ale robila som ho intuitívne. Musím povedať, že sa oplatilo. Na druhý deň už nebol...


 
Na okrúhlu formu priemeru 25 cm:

Black:

čokoláda na varenie 100g
maslo cca30g
vajce 2ks
cukor ½ šálky
kakao 4 PL
hladká múka cca 1 šálka

Medzitým ako budeme chystať čierne cesto, hrozienka z ingrediencií do toho bieleho si namočíme do teplej vody.
Vo vodnom kúpeli roztopíme čokoládu na varenie spolu s maslom. Sledujeme ako sa nám čokoláda topí a podľa toho pridávame maslo, až kým čokoláda nedosiahne optimálne tekutú konzistenciu a hladký, zamatový vzhľad. Vtedy ju odstavíme.
Do misky si rozbijeme vajcia, ku ktorým primiešame cukor, za stáleho šľahania habarkou primiešame roztopenú čokoládu a kakao a následne po častiach múku, ktorú pridávame podľa toho ako sa nám mení konzistencia cesta. Cesto by nemalo byť riedke a tekuté, ale ani príliš tvrdé a drobivé, niečo medzi tým. Malo by byť jednoducho formovateľné, aby sme ho vedeli utlapkať do formy. Ak je trochu lepkavé alebo mäkké, je to v poriadku, chlad nám pomôže ho sceliť. Uskladníme teda cestíčko do chladničky na čas, za ktorý si pripravíme biele cesto. 
 
White:

vajcia 2ks
cukor ½ šálky
tvaroh 200g
múka asi ½ šálky
hrozienka ½ šálky
vanilkový cukor 1 sáčik
škorica 1 – 2 ČL

Vyšľaháme si žĺtky s cukrom a vanilkovým cukrom. Za stáleho šľahania k nim primiešame tvaroh a múku a už bez šľahania hrozienka a škoricu.
Bielka vyšľaháme zvlášť so štipkou soli a spojíme so žĺtkovou zmesou. Cesto by malo byť tekuté, ale husté, nie riedke. Ak je príliš riedke, primiešame ešte po častiach múku (ale nemalo by byť).
Z chladničky vyberieme čierne cesto, ktoré utľapkáme do formy vopred vystlanej papierom na pečenie. Pokryjeme dno a tiež okraje do asi 3 cm výšky. Do takto vytvorenej misky vlejeme biele cesto. Dáme piecť na 180°C cca 30 min. Hotovo.

12 komentárov:

  1. opat krasna foto,Dorka:)a kolacik si si vymyslela urcite mnamooozny:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No Martinka ďakujem, ale neviem, či tromfnem tvoje hrušky!!! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Krásna fotečka a intuitívny koláčik k sežráni, Dora fajne si to vymyslela a tiež mám ten problém ako ty , nakúpim a na poslednú chvíľu vymýšľam čo s tým:))))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Aj na mňa tak v chladničke vykúkali tri kocky tvarohu, ktoré som pôvodne kúpila na tvarohové kysnuté buchty. No nejako som sa k nim neprinútila. Dve kocky padli za obeť tento týždeň do žemľovky a tá tretia žeby čakala na tvoj recept? No nechajme sa prekvapiť. Apropos k tvojim fotkám. Niekedy neviem, či je tvoj blog o varení alebo o fotografiách :-) Máš ich perfektné.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Júj,ten by som si dala.Také ľúbim.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Wow! It seems so good!!!♥

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ajka: Dakujem velmi pekne. Ano stava sa to asi kazdemu, ale zasa casto vtedy vznikaju inspirativne kreacie.
    Mimi: Dakujem, tesim sa, ze sa fotky pacia :-) aj esteticka stranka zavazi pri vybere jedla, takze sa snazim :-))) a daj vediet, keby si skusala moj kolac ako sa ti pozdaval.
    Ivanka: dakujem :-)zistila som, ze aj ja :-)
    Miska: ano, bola. Taka ku kavicke mnam.
    Mafalda: grazie, anche tu fai delle creazioni molto belle. Ci vuole pazienza e fantasia...complimenti!

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ahoj Dorka,
    dneska jsem narazila u Martinky na tvuj blog a je perfektní. Moc ráda se k tobě vrátím. Takx moc ráda vařím a zkouším nové věci...
    pa Vlaďka

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ahoj Vladka, dakujem velmi pekne za tvoji priazen. Si u mna vitana!
    Tvoj blog zasa vyzaruje uzasnu domacu pohodu!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Potřebuju nějaký recept na gastrovečírek, tak si ho dávám do výběru.... akorát bych místo rozinek použila brusinky. :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Kludne, fantazii sa medze nekladu. Napis ako si dopadla!

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...